Een digitale tool voor tevreden bewoners
Door Wouter Noordink
op 8 september 2015

Wouter Noordink, Martijn Zomer en Harm Hermsen zijn Over mijn huis, een innovatieve startup die zich richt op het verbeteren van de relaties tussen mensen en organisaties in de bouw. Op hun kantoor in het Betuwse stadje Culemborg brainstormen ze met hun developer Alexander over hoe bewonerscommunicatie anders kan, meer persoonlijk en digitaal.

Vernieuwing

Wouter: “De markt is hard toe aan vernieuwing op bewonerscommunicatie gebied. Veel partijen zijn op zoek naar nieuwe ideeën en nieuwe inzichten, men wil absoluut vooruit. Dit blijkt echter lastiger gezegd dan gedaan, omdat men niet zo goed weet hoe het aan te pakken en wat er allemaal mogelijk is. Daar komen wij in beeld. Als jonge Industrieel Ontwerpers kijken we door een andere bril naar de relatie en communicatie met bewoners. We willen bouwers en corporaties helpen om meer te gaan denken vanuit de bewoner en ze inspireren met onze innovatieve, soms wat eigenwijze ideeën.” Met z’n vieren zijn ze druk bezig om een online platform op te zetten die de communicatie tussen bouwbedrijven, woningcorporaties en bewoners stukken persoonlijker en eenvoudiger maakt.

Focus op bewonerscommunicatie

De tijd kan snel gaan; in juli 2014 zijn ze fulltime aan de slag gegaan als communicatie- en ontwerpbureau en verrichten ze al snel veel werkzaamheden voor de bouw- en corporatiesector. “We hebben onder andere een aantal Renovatiesafari’s uitgevoerd, waarbij we in de wijk en bij mensen thuis onderzoek hebben gedaan naar de beleving en ervaringen van bewoners. Toen kwamen we erachter dat er één ding heel erg mist in deze branche: de standaardisatie van bewonerscommunicatie. Het viel ons op dat de communicatie met bewoners de organisaties telkens veel tijd kost en dat het best lastig is om bewoners enthousiast te krijgen voor veranderingen en goed te betrekken in onderhoudstrajecten. Daar wilden we iets aan doen. We zagen een unieke kans om bouwers en corporaties te helpen om hun werkdruk te verlagen, processen efficiënter te maken en het contact met de bewoners te versterken.” vertelt Martijn.

Digitaal platform

Over mijn huis werkt ondertussen hard aan de introductie van haar eigen digitale platform. Daarvoor werken ze intensief samen met renovatiebedrijf KnaapenGroep om te ontdekken hoe de bewonerscommunicatie in de dagelijkse praktijk daadwerkelijk beter kan en wat werkt en wat niet. Zo is meer luisteren naar de bewoners volgens Martijn en Wouter juist niet dé manier. Wouter legt uit: “Een bewoner heeft vaak geen idee hoe zo’n renovatie verloopt en weet helemaal niet goed wat er allemaal bij komt kijken of waar rekening mee moet worden gehouden. Als jij in een ziekenhuis ligt, draait ook alles om jou als patiënt. Maar het is niet zo dat de patiënten bepalen wat er gebeurt in dat ziekenhuis of hoe hun behandelingen er uitzien. Je kunt je echter wel inleven in die patiënt. En daar heeft het veel meer mee te maken, met inlevingsvermogen: observeer hoe het verloopt in de wijk, leg je oor te luister en reflecteer daar vervolgens op.” De bewoners willen zich volgens Over mijn huis meer betrokken voelen en hebben sterke behoefte aan duidelijkheid en overzicht. Vooral het verstrekken van de juiste informatie op het juiste moment is daarbij van essentieel belang. “Iemand kan zich niet voorbereiden op een renovatie als hij niet precies weet wat er gaat gebeuren en wanneer ze daarmee beginnen. De verschillende partijen spreken allemaal net een andere taal en de communicatie verloopt nogal ad hoc. Als ze elkaar beter snappen en volgens een vaste werkwijze communiceren, dan werkt het voor iedereen beter. En dat is te bereiken met Over mijn huis. Het platform maakt het mogelijk om gedoseerd informatie over het onderhoud te verstrekken aan de bewoners en aan hun eventuele contactpersonen. Verder biedt Over mijn huis de mogelijkheid om bewoners om feedback te vragen en ze korte berichtjes te sturen als herinnering of attentie. De bewoners kunnen alles terug vinden in onze online omgeving en ze kunnen kiezen voor informatievoorziening via de email of per post, zodat niemand gepasseerd wordt. “Ze krijgen dus op het moment dat ze het nodig hebben, op de manier waarop ze het zelf willen, de juiste informatie voorgeschoteld.”

In de toekomst

De heren van Over mijn huis zien de toekomst rooskleurig in. Martijn: “We hopen dat Over mijn huis over een paar jaar door de sector is omarmd, zowel door bouwbedrijven als corporaties. De bouwers en corporaties moeten natuurlijk eerst nog gaan ontdekken dat het voor alle partijen meer waarde heeft om te werken met een digitaal platform, maar we hebben er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken.” Als dit eenmaal zover is, dan wil Over mijn huis zo snel mogelijk de focus verleggen van het platform als product naar volledige bewonerscommunicatie service. “We willen organisaties niet alleen een gebruiksvriendelijke, digitale tool bieden, we willen ze vooral gaan helpen om de bewonerscommunicatie zo goed mogelijk te laten verlopen. Daarom denken we nu al na over aanvullende services, zoals het standaardiseren van communicatie uitingen, het schrijven van goede teksten en het begeleiden van de communicatie workflow. Bij het digitale pakket blijven we uiteraard altijd alle benodigde ondersteuning bieden, maar we willen onze klanten dus ook heel graag zo goed mogelijk faciliteren in het gebruik. Het lijkt ons fantastisch als we het voor elkaar krijgen om bewoners, bouwbedrijven en corporaties dichter bij elkaar te brengen en beter met elkaar te laten samenwerken om meer woongenot te realiseren voor de bewoners.